Jom Follow ^_~

Thursday, November 29, 2012

TAKUT.


TAKUT.
Tepat 0011 hari Jumaat. Baru habis menangis. Sedih. Mata masih merah. Panas. Hidung masih tersumbat. Berair. Suara masih serak. Sengau. Pernah tak rasa diri ni begitu tak berguna dan tak berharga di mata orang lain? Pernah tak rasa macam tu? Mungkin kita ambil berat pasal dia. Sebab kita sayang dia. Tapi kekadang kita tak pernah nak jumpa dia, tegur dia on the spot bila dia buat salah. Sampailah satu masa, semua kesalahan dia terkumpul, diceritakan pada yang lain, sampai satu dunia tahu yang dia ada buat salah dulu. Bukan sekali, bukan dua kali tapi banyak kali. Bukan pada seorang, bukan dua orang tapi sudah beberapa orang. Pernah tak? Seorang sahabat yang baik adalah sahabat yang sentiasa menegur, memperingati sahabatnya di saat sahabatnya itu melakukan kesilapan. Bukannya kumpul kesilapan dia banyak-banyak lepas tu bila dah tak tahan, pergi bukak aib dekat orang lain sampai semua orang tahu kekhilafan yang dia pernah buat dulu. Mungkin dia buat salah, dia tak sedar apa yang dia dah buat. Sebagai seorang sahabat, tak salah untuk jumpa terus, dan tegur apa yang dia buat dengan cara berhemah. Mungkin sesetengah orang, lain cara penyampaian. Tapi aku, jenis yang menerima segala jenis penyampaian asalkan berhemah. Kekadang kita hargai nasihat yang orang bagi. Tapi ada satu perkara yang amat menyedihkan bila kita dapat tahu bahawa orang yang rapat dengan kita selama ni rupanya pendam perasaan tak puas hati terhadap kita. Sedar-sedar, orang lain yang sampaikan. Sedar-sedar perkara tu dah jadi bualan. Sedar-sedar perkara tu dah jadi buah mulut orang. Macam bangkai. Bangkai yang fresh, bila disimpan, dibiarkan lama-lama akan membusuk dan berulat. Macam tu lah perumpamaannya. Macam tu jugak lah perasaannya. Macam luka tembakan yang kecil, lambat sampai hospital, luka tu boleh merebak. Menyebabkan pendarahan yang banyak. Boleh membawa maut.

Kekadang aku takut. Bukan kekadang, tapi baru sekarang aku rasa takut. Mulai rasa takut. Bila orang di sekeliling kita, yang kita sayang seolah-olah betray kita. Betray yang macam mana? Mungkin ada yang anggap itu bukan satu pengkhianatan. Ah, persetankan. Ya, amatlah diakui segala kesilapan. Tapi sekurang-kurangnya, tuan empunya badan terus datang jumpa, cakap dan luahkan rasa tak puas hati. Mungkin ada sesetengah tak berani. Bagi surat mungkin sudah kurang relevan bukan? Pernah je aku bergaduh teruk dengan adik perempuan aku sampai tulis surat dua mukasurat panjangnya. Aku akui, terkadang aku seorang yang sentimental. Aku sensitive. Aku mudah menangis. Tapi aku rela dengar apa terbuku di hati masing-masing sendiri, daripada dengar rasa tak puas hati itu dari mulut orang lain. Itu buat aku sedih. Sumpah sedih. Sangat sedih. Pedih. Terluka. Ada rasa sedikit terhina. Tapi terima kasih. Masih rasa disayangi diatas keperihatinan semua. Ya, perihatin. Terima kasih untuk itu. Tapi masih lagi aku terluka dan sedih. Hanya rakan di bilik itu yang melihat tangisan aku. Hanya mereka yang tahu bagaimana teruk aku menangis. Alhamdulillah aku tidak menghidap asthma. Kalau ada, mungkin aku tak akan berada di sini untuk menaip bebelan yang panjang lebar ini.

Barisan ini barisan kita. Kita punya, kita sayang, kita cipta, kita pelihara. Barisan ini barisan kita. Kita benih, kita semai, kita siram, kita baja, kita jaga. Barisan ini barisan kita. Kita lihat, kita betulkan, kita kemaskan , kita satukan, kita luruskan. Barisan ini barisan kita.

No comments: