Jom Follow ^_~

Friday, October 22, 2010

boLeh ke beRcakap ketika azan..????




~ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHI WABARAKATUH~
MENGHORMATI AZAN
JANGAN BERCAKAP KETIKA AZAN
BERCAKAP KETIKA MENDENGAR AZAN,ALLAH KELUKAN LIDAH KETIKA SAKARATUL MAUT

Aku post note nie bukan sengaja nak menakut2 kan korang or orang yang memang da suka bercakap2 wktu azan..tp nie mmg kebenaran yg dh x dapat disangkal lagi...and aku harap maklumat nie dapat dijadikan pengajaran buat kita semua and harap kita saling berkongsi..so, sesiapa yang nak copy atau share post nie, silakan.x jd masalah bagi aku. (^__~)v

Kematian itu pasti menjelma.Hanya masa dan waktunya yang tidak kita ketahui.Cuba kita amati.MENGAPA KEBANYAKAN ORANG YANG NAZAK,HAMPIR AJAL TIDAK DAPAT BERKATA APA-APA?Lidahnya kelu, keras dan hanya mimik muka yang menahan kesakitan SAKARATUL MAUT.

Diriwayatkan sebuah hadith yang bermaksud ;"Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya."

Ini jelas menunjukkan, kita disarankan agar mendiamkan diri, jangan berkata apa-apa pun semasa azan berkumandang.Sebagai orang beragama ISLAM, kita wajib menghormati azan.Banyak fadhilatnya.Lantas, sesiapa yang berkata-kata ketika azan, ALLAH akan kelukan lidahnya ketika nazak.Kita takut dengan kelunya lidah kita semasa ajal hampir tiba maka kita tidak dapat mengucap dua kalimah SYAHADAH.Sesiapa yang dapat mengucapkan kalimah ini ketika nyawanya dicabut, ALLAh dengan izinNya menjanjikan SYURGA untuk mereka.

Dari itu, MARILAH KITA SAMA-SAMA MENGHORMATI AZAN supaya lidah ini tidak kelu ketika nyawa kita sedang dicabut.

"YA ALLAH! Anugerahkanlah kematian akmi dengan kematian yang mulia, LANCARKAN LIDAH KAMI MENGUCAP KALIMAH, "LAAILAAHAILLALLAH..." semasa sakaratulmaut menghampiri kami.AMIN..AMIN..YA RABBAL 'ALAMIN...."
WALLAHU'ALAM...(^__~)v


1 je yg mmpu di ungkap...SUBHANALLAH..

No comments: