Jom Follow ^_~

Monday, May 21, 2012

Kelebihan Bulan Rejab :)

And for the second time I use this PANTUN,
Anak dara ada halqum,
Assalamu'alaikum~
http://www.emocutez.com

Hai readers dan followers yang comel dan hensem! Apa? Kalau tak hensem cemana? Takpe, jangan risau sebab semua yang baca blog saya ni, dah dikira hensem dan comel. Kita semua sama je pada pandangan Allah. Allah tu menilai dalaman, bukan luaran. SO, jangan risau. Anda semua juga comel dan hensem dimata saya :)

Buat pembaca budiman. Hari ini 1 Rejab 1433 hijrah bersaman 22 Mei,2012 masihi. Kita selalu ingat hari ini berapa haribulan masihi, tapi berapa tarikh Islam? Kita selalu lupa. Nasib baiklah semalam aku
(aik? tukat KGD dah? hehe~) teringat, ''ohh, besok satu Rejab! boleh la puasa ni". haa, camtu la lebih kurang citer dia. Kepada yang berpuasa harinie, tahniah diucapkan! Anda semua gagah dimata saya :)





Jangan lupa baca doa kat atas nie tau tau tau! Alhamdulillah, masih diberikan peluang kita untuk berjumpa Rejab, berdoalah agar kita dipanjangkan umur untuk bertemu Ramadhan pula. InsyaAllah. Banyak hadis Rasulullah S.A.W. yang telah diriwayatkan oleh para sahabat Baginda mengenai kelebihan bulan Rejab, bulan ketujuh di dalam kalendar Islam. Rejab bermaksud ta’azim (kebesaran, keagungan, kemuliaan) kerana Allah S.W.T. akan melimpahkan rahmat-Nya, kemurahan-Nya kepada seluruh hambanya yang beriman. 


Setiap umat Islam yang berpuasa di bulan Rejab seperti mengerjakan ibadat seumur hidupnya. Tambahan bersedekah seperti beribadat seribu kali haji dan umrahDibina untuknya seribu mahligai dengan seribu bilik dan seribu bidadari, lebih cantik daripada matahari seribu kali.
Sedekah di bulan Rejab seumpama sedekah seribu dinar, dituliskan kepada tiap-tiap helai bulu romanya seribu kebajikan, diangkat seribu darjat dan dihapuskan seribu kejahatan serta dijauhkan daripada api Neraka. Orang yang lemah dari berpuasa di bulan Rejab hendaklah bersedekah tiap-tiap hari, sekurang-kurangnya sebuku roti.



.: Kelebihan lain bulan Rejab :.


  1. Di dalam bulan lain Allah membalas amalan umat-Nya 10 kali, tetapi di dalan bulan Rejab Allah akan membalas amalan umat-Nya 70 kali.
  2. Sesiapa meminta ampun (beristighfar) pada pagi dan petang 70 atau 100 kali di dalam bulan Rejab, diharamkan tubuhnya daripada api neraka.
  3. Rejab bulan Allah, Sya’aban bulan Rasulullah. S.A.W, Ramadhan bulan umat Rasulullah S.A.W. 
  4. Rejab adalah bulan menabur benih, Sya’aban bulan menyiram tanaman manakala Ramadhan bulan menuai. 
  5. Amalan di dalam bulan Rejab menyucikan badan, Sya’aban menyucikan hati manakala Ramadhan menyucikan roh. 
  6. Rejab adalah bulan maghfirah (keampunan), Sya’aban bulan syafaat manakala Ramadhan bulan menggandakan kebajikan. 
  7. Rejab adalah bulan taubat, Sya’aban bulan muhibbah manakala Ramadhan bulan dilimpahi pahala amalan yang banyak. 
  8. Pahala amalan baik di dalam bulan Rejab diganda 70 pahala, Sya’aban diganda 700 pahala dan Ramadhan diganda 1,000 pahala.


.: Beberapa amalan lain yang baik dilakukan dalam bulan Rejab :.

  • Menyucikan diri daripada dosa dengan bertaubat dan memohon ampun
  • Membersihkan hati yang lalai dan alpa melalui amalan istighfar dan zikir 
  • Mendekatkan diri kepada Allah dengan menunaikan solat 
  • Memohon keselamatan dan kesejahteraan dengan berselawat dan berdoa kepada-Nya 
  • Menginsafkan diri dengan membaca kisah teladan perjuangan Rasulullah S.A.W. dan sirah Islam lain.


.: Peristiwa penting yang telah berlaku dalam bulan Rejab :.
  1. Israk dan Mikraj (27 Rejab)
  2. Solat 5 waktu difardukan ke atas umat Islam (Malam Israk Mikraj) 
  3. Perang Tabuk terjadi di dalam tahun ke-9 Hijrah.



Jangan asyik nak happy, enjoy dan leka je dengan urusan dunia tapi akhirat pulak sebaliknya. Na'udzubillah. Mintak dijauhkan semua tu. Kita sebagai manusia hendaklah memperbaiki diri. Memang betul semua orang ada flaws, tapi kita semua boleh berubah, kan? Aku ingin berubah, dan aku percaya, korang semua pun camtu jugak. Kan?  http://www.emocutez.com


Jangan tunggu tua untuk berubah, kerana mati itu bukan tunggu kita tua. The man who decided to change on the 12th hour dies on the 11th. -Hlovate. Seorang lelaki yang membuat keputusan untk berubah pada pukul 12 meninggal pada jam 11. Renung-renungkan dan selamat beramal. :)

2 comments:

firdaus said...

saya nak kurus sebab tue saya puasa...tak kisahhh arrr bulan rejab ker apa ker...okey tak?????

bUngA_buLan said...

haha. boleh je cik daus :)